Info voor kids en jongeren

Herken je een of meer van de volgende situaties:

Als je last hebt van een of meer van deze dingen, zou het fijn voor je kunnen zijn om een cursus mindfulness te volgen. Ook als je helemaal geen klachten hebt, maar het fijn vindt om te ontspannen en tot rust te komen, zou deze cursus iets voor jou kunnen zijn.

Wat leer je bij een cursus mindfulness?

Vaak heb je helemaal niet in de gaten dat je het te druk hebt, je voelt de moeheid niet meer. Ook kun je verdriet hebben of boos zijn zonder dat je weet waarom. En als je niet kunt slapen, merk je misschien niet dat dat zou kunnen komen doordat je te veel drukte in je hoofd hebt.

Met mindfulness leer je je gedachten en gevoelens op te merken en er met vriendelijke aandacht naar toe te gaan zonder dat je er meteen iets van hoeft te vinden. Je leert jezelf en anderen beter begrijpen en vriendelijker voor jezelf en voor anderen te zijn. Je leert dingen beter te accepteren zoals ze zijn en te kijken naar wat er "nu" is. Je weet immers niet hoe het morgen zal zijn.

Je leert dit door het doen van allerlei oefeningen. Bijvoorbeeld eenvoudige bewegingsoefeningen, oefenen om zo stil te zitten als een kikker en oefeningen om beter te merken wat je in je lijf voelt of waar je hoofd vol mee zit. Ook luister je naar verhalen die te maken hebben met het onderwerp waar het die keer over gaat. Verder leer je de pauzeknop wat vaker te gebruiken.

Hoe lang duurt een cursus mindfulness?

Je komt 8 of 10 keer naar de cursus (elke week op een vaste dag en tijd). Je kunt de cursus samen met een kleine groep andere kinderen of jongeren volgen of alleen.

Daarnaast oefen je elke dag ongeveer 10 minuten thuis. Je kunt dit alleen doen of samen met je ouder(s).

Wil je weten hoe mindfulness mij heeft geholpen? Klik dan hier.
Wil je ervaringen van deelnemers lezen? Klik dan hier.